Grygovské otevřené fórum

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  

Autor Téma: Popis AIS (Advanced Information System)  (Přečteno 2934 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Petr Chramosta

  • Administrátor
  • Superčlen
  • *******
  • Oblíbenost: +193/-32
  • Offline Offline
  • Příspěvků: 699
  • Skype: mistostarosta
    • Skupina Žízeň
Popis AIS (Advanced Information System)
« kdy: Leden 28, 2009, 15:17:16 odpoledne »

Úvod:

AIS (Advanced Information System) je systém pro zasílání textových informačních zpráv z rozhraní běžného webového prohlížeče či mobilního telefonu. Od konkurenčních projektů se liší tím, že je nízko nákladový a zcela nezávislý na internetovém připojení, což ho předurčuje pro používání v krizových případech.


Jádro systému:

Samotné jádro systému je naprogramované v jazyce PHP, díky kterému není problém systém neustále vyvíjet a zdokonalovat. Data jsou ukládána (logována) do volně dostupné databáze MySQL na operačním systému Linux, což přináší řad výhod. Ty jsou nejenom ekonomické - ušetříme za licence operačního systému a databáze, ale také ryze praktické - systém nemá problémy se zátěží či stabilitou.


Nároky na hardware:

Nároky systému na hardware jsou zcela minimální - stačit nám bude starší PC (500MHz, 64MB RAM) a mobilní telefon a kabelem či GSM modem který podporuje AT příkazy.


Popis aplikace:

Aplikace jako taková se skládá ze 3 důležitých částí (frontendů).

- První částí je registrační formulář.

Pomocí tohoto formuláře se uživatel zaregistruje do systému. Vyžadovány jsou pouze nezbytně nutné informace jako jsou jméno, adresa, telefonní číslo, email a heslo.


- Druhou část tvoří webové rozhraní klienta (klientská sekce).

Díky ní si může každý zaregistrovaný účastník nejenom měnit osobní informace ale také se může přidávat či odebírat ze/do skupin - dle jeho zájmu. Samozřejmostí je i sledování stavu kreditu a detailní historie zaslaných zpráv.


- Třetí částí je část administrační.

Zde můžeme vytvářet nové skupiny, editovat klienty (uživatele) nebo třeba sledovat historii zpráv - jak odchozích, tak i příchozích. Nejdůležitější funkcí administrační části je však samotné zasílání zpráv.



Popis administrační části:

Po úspěšném přihlášení do administrační části nás uvítá krátká statistická stránka. Dozvědět se na ní můžeme aktuální počet registrovaných klientů či počet skupin a uživatelů (správců systému). Pod statistickými informacemi nalezneme denní graf přijatých a odeslaných zpráv (kliknutím na něj vyvoláme stránku, kde jsou umístěny grafy za další období).


Do vrchní části stránky je vsazeno 6 obrázků (ikon). Každá z nich reprezentuje jednu sekci programu a má své specifické (levé boční) menu.


Popis jednotlivých sekcí:

* Hlavní informace: Tato sekce nám podává jasný přehled o tom, co se v systému děje. Pojďme si vysvětlit význam jednotlivých položek menu.

- Zobrazit log: Na tomto místě si může administrátor zobrazit a filtrovat jednotlivé akce uživatelů

- Připojené zařízení: Zobrazí velmi podrobné informace o připojeném telefonu či GSM bráně

- Zálohování serveru: Z této stránky je možné stahovat aktuální zálohy celého systému

- Můj účet: Tato stránka slouží ke změně osobních údajů právě přihlášeného uživatele


* Správa klientů:

Důležitá část, která nám umožňuje listovat mezi klienty a zobrazovat o nich veškeré potřebné údaje. Pokud má dotyčný uživatel administrátorská práva či práva zápisu, může zde také existujícího klienta editovat, zcela smazat nebo naopak (z levého bočního menu) vytvořit nového.


* Správa skupin:

V systému lze stejně jako s klienty pracovat s jednotlivými skupinami. Jejich množství není nikterak omezené a skupiny se mohou týkat mnoha témat - Informacemi o svozu odpadků počínaje, předpovědí počasí konče. V systému je možné také vytvářet "skryté" skupiny, které slouží například jen pro potřeby obecního úřadu či policie a běžným klientům zůstanou skryté.


* Zasílání zpráv:

Jak už název vypovídá, tato sekce slouží k rozesílání informačních zpráv. Při odesílání můžeme zvolit nejenom typ zprávy (SMS, email, kombinace obojího), ale také můžeme vybrat, do kterých skupin bude zpráva odeslána. V případě SMS můžeme určit cenu zprávy (a tím tak vytvořit zpoplatněnou službu - např.: týdenní program kina). Při odesílání zpráv na mobilní telefon systém automaticky úspěšně odstraní diakritiku.


* Fronta zpráv:

Díky této sekci můžeme sledovat a filtrovat historii všech odeslaných zpráv. Zprávy které čekají na odeslání (děje 1x za 5 minut) je možné stornovat. Systém automaticky ověřuje a hlídá doručení SMS zpráv. Odděleně (v levém menu) zde také najdeme zprávy příchozí. Za zmínku stojí, že veškeré příchozí zprávy je možné v systému přesměrovat na libovolný email.


* Správa uživatelů:

Správa uživatelů je obdobou správy klientů. Nedefinují se v ní však jednotliví klienti, ale správci systému a jejich práva do jednotlivých sekcí. Na výběr máme z: "Administrátor" - má plný přístup všude, "Běžný uživatel RW" - Má přístup do sekcí týkající se správy klienta. Běžný uživatel nemůže pracovat se skupinami a nemůže zobrazovat některé vybrané informace o systému. Posledním typem práv je "běžný uživatel RO". Ten může nahlížet do vybraných částí systému - nemůže však nic měnit (vyjímkou jsou osobní údaje).


Co jste možná nevěděli:

Pro krizové případy, kdy jsou pracovníci v terénu lze použít automatického rozesílání SMS zpráv do skupin. To funguje tak, že kterýkoliv z administrátorů může poslat do systému SMS která se pak automaticky rozešle do stanovené skupiny. V této zprávě lze dokonce určit cenu SMS.


Jmenujme alespoň jeden příklad za všechny. V systému je vytvořena skupina s názvem "Obecní Hasiči" (zkratka skupiny bude "HASICI"). Starosta půjde na procházku se psem a uvidí, jak se u mateřské školky rojí včely. Vezme svůj mobilní telefon a napíše SMS ve tvaru: "HASICI 0 jeho_heslo U materske skolky so na tresni roji vcely.". To znamená, že všem místním hasičům dorazí zdarma SMS s textem "U materske skolky so na tresni roji vcely.".


Závěr:

Existuje mnoho systémů na odesílání SMS. Žádný z nich však nesplňoval veškeré naše požadavky a navíc se nám nelíbila závislost na výrobci při implementaci nových funkcí v uzavřeném systému. Myslíme se, tedy, že vytvořit vlastní aplikaci byl krok tím správným směrem. Na závěr alespoň uvádíme seznam nejdůležitějších vlastností systému:


* několikanásobně nižší cena oproti uzavřeným řešením

* intuitivní webové rozhraní

* systém nevyžaduje údržbu (automatická tvorba záloh)

* možnost volby typu informační zprávy (email, SMS či kombinace)

* možnost odesílání informačních zpráv do skupin přímo z mobilního telefonu

* možnost zpoplatnit některé typy zpráv

* historie zaslaných zpráv

* hlídání doručenek u zpráv

* možnost vytvářet neomezené množství skupin

* možnost vytvářet "skryté" skupiny

* možnost přesměrovat příchozí SMS do emailu
« Poslední změna: Leden 28, 2009, 23:15:15 odpoledne od Petr Chramosta »
IP zaznamenána
Kéž nebe spustí záchranný pás, půjde-li proti nám, to co je z nás.
 

Stránka vytvořena za 0.116 sekund, 23 dotazů.